Styly Ebru
Ebru je jednoduché ale i složité zároveň. Aby jste se naučili dokonale jednotlivé styly této starobylé turecké techniky, vyžaduje to velkou trpělivost.
BATTAL EBRU - Velké mramorování
Nacákáme tmavou barvu na hladinu lázně velkým štětcem, ze kterého barvu nejprve trochu otřeme. Vytvoříme velké skvrny o velikosti 5 - 6 cm. Stejným způsobem následně aplikujeme světlejší barvy které vytvoří další skvrny. Používají se dvě až čtyři barvy tak aby se vyplnila celá plocha. Toto mramorování je základem a slouží také jako podklad pro další techniky.
BÜLBÜL YUVASI - Slavíkovo hnízdo
Na hladinu nacákáme několik barev a poté vezmeme drátek střední velikosti. Provádíme tahy ve tvaru spirály od středu ven. V tradičním tureckém umění se dělají tři řádky po pěti spirálách nejčastěji. Mezi velké spirály se poté tenkým drátkem dokresli menší v opačném směru. S velkou oblibou se tento sly používal na vazbách knih.
GEL GIT - Příliv a odliv
Po základním nacákání barev pracujeme s drátky různé tloušťky. Tah drátkem vedeme svisle střídavě dolů a nahoru, nebo vodorovně zleva doprava a naopak. Rozlišuje se úzký a široký příliv, podle toho jak daleko od sebe se tahy provádí
Vlnité mramorování
Tento speciální efekt připomínající vlny či drapérii vytvoříme tak, když budeme papírem pomalu pohybovat po mramorované hladině.
Hatip
Tyto ornamentální vzory byly pojmenovány podle kazatele Hatip Mehmed Efendi, který kázal v mešitě Hagia Sofia v 18. století. Barvy jsou aplikovány drátkem nebo kapátkem na světlý mramorovaný podklad a jsou rozmístěny v pravidelné mřížce (většinou ve 4 řádcích po pěti nebo i náhodně). Používáme dvě nebo více barev k vytvoření barevných kruhů. Pak se tyto kruhy tvarují do ornamentů pomocí vodorovných, svislých nebo diagonálních tahů drátku přes celou plochu hladiny.
TRAKLI EBRU - Hřebenovité Ebru
Při této technice se používá speciální pomůcka - hřeben. Jako první vytvoříme na vodní hladině tzv. Battal ebru a poté přejíždíme drátkem z jedné strany na druhou svisle i podélně tzv. Příliv a odliv. Jakmile máme tento postup hotový tak použijeme jeden z hřebenů a přejedeme přes celou plochu. Můžete malbu ještě domalovat tenkým drátkem vlnkami.
SAL EBRU - Šálové Ebru
Speciální vzor připomínající vzory na tradičních tureckých šátcích lze vytvořit pomocí techniky Gelt git a poté tenkým drátkem malovat osmičky. Lze ho dozdobit i technikou terpentýnu.
NEFTLI BATTAL EBRU - Terpentýn
V minulosti se při této technice přidávala do barvy nafta. Proto se můžeme setkat také s označením techniky jako „ mramorování naftou“. Při této technice se chování barev na vodní hladině ovlivňuje přimícháním terpentýnu do barvy ve stejném poměru jako hovězí žluč, tedy po kapkách. Na hladině se barvy chovají o poznání "živěji" a vytváří síťovanou strukturu s velkými „mastnými“ oky, které vytlačují barvu k obvodu skvrny. Proto se nanáší na hladinu méně barvy, než je tomu při použití barev bez terpentýnu. Tato technika se používá jednak samostatně pro podtisk nebo přetisk mramorovaných archů, jako je tomu např. při „španělském mramorování“, nebo se použije jako finální zásah do mramorování barvami bez terpentýnu před sejmutím malby na papír. Výrazně se tak ovlivní její konečná struktura. Intenzitu tohoto efektu lze ovlivnit velikostí použitého štětce a mírou vymačkání barvy ze štětce před aplikací na vodní hladinu. K dosažení drobné struktury skvrn sepoužívá malý štětec, který se musí po vymačkání barvy dokonce částečně vysušit hadrem nebo savým papírem. Lázeň a barvy se nemohou použít pro jinou techniku, protože i zbytky terpentýnu pak ovlivňují chování ostatních barev na hladině.
AKKASE EBRU - Šablony
Na vysušený a vyžehlený mramorovaný papír se přilepí arabskou gumou papírová šablona ve tvaru plochy, která má zůstat při soutisku nepotištěna. Arabskou gumu dnes nahrazují výtvarníci např. adhezním lepidlem ve spreji 3M Spray Mount. Mramorovaný papír s přilepenou šablonou se položí na hladinu. Barva se otiskne na místa, která nejsou zakrytá šablonou. Pro druhý tisk je vhodnější mramorování tmavší barvou. Poté se papír nechá uschnout a strhne se z něj šablona.
CICEKLI Ebru - Květinové vzory
Květinové vzory jsou hlavním zobrazovaným tématem v turecké tradiční malbě Ebru. Nejedná se o reálnou podobu květin. Samozřejmě jsou všechny stylizované a každá má daná pravidla, jak má vypadat. Většinou jsou zobrazovány samostatně, občas jako kytice. Pozadí má tvořit neutrální mramorování v jemných barvách, nejlépe když pro pozadí použijeme dva odstíny jedné barvy a nepoužíváme výrazné syté barvy.
Kaplan Gözü Ebrular - Tygří oko
Poté, co byla technika Ebru rozšířená do Evropy, začalo se s ní experimentovat. Vznikla tak i technika „Tygří oko“. Efektu dosáhneme přimícháním uhličitanu draselného a síranu hlinitého do tmavé barvy. Do tradičního mramorového podkladu na hladině nacákáme štětcem barvu s přísadami. Kapky barvy na hladině vytvoří tmavou skvrna, která se po obvodu kruhově rozpadá do žíhaných struktur připomínajících kresbu na oční sítnici.